Co to właściwie jest to pozycjonowanie? – podstawowe informacje o SEO

Są w Internecie strony, których właścicielom nie zależy szczególnie na tym, żeby ich WWW było dobrze widoczne i łatwe do znalezienia – wystarczy im, że mogą podesłać link swoim znajomym i tyle. Ale większość przedsiębiorców posiadających stronę internetową chciałoby przyciągnąć do siebie jak najwięcej użytkowników, w szczególności potencjalnych klientów. Chcą być widoczni i wybierani przez przyszłych kontrahentów w pierwszej kolejności. I SEO zajmuje się właśnie tym – zwiększaniem widoczności strony w wyszukiwarkach internetowych.

Jak to działa?

 SEO (Search Engine Optimization) to bardzo wiele czynności, które prowadzą do tego, że Twoja strona internetowa pokazuje się na pierwszych miejscach wyników w wyszukiwarkach internetowych. Sprawia, że użytkownik, wpisując odpowiednie zapytanie (zwane frazą kluczową lub słowem kluczowym) w okienku wyszukiwania otrzymuje szereg wyników, z których jednym z pierwszych jest właśnie pozycjonowana strona. Powinieneś wiedzieć, że pierwsze trzy wyniki pokazujące się w wyszukiwarce zgarniają 80% ruchu bazującego na zapytaniach do Google – dużo, prawda? Im wyżej jesteś, tym częściej klikają na Twój link – proste. Jak to się robi, żeby znaleźć się na szczycie?

 Optymalizacja strony

Ostatnimi czasy wyszukiwarki, zwłaszcza Google (który jest najbardziej popularną wyszukiwarką świata), dokładają starań, żeby przedstawić użytkownikom jak najbardziej wartościową treść. Oznacza to, że jeśli Twoja strona jest źle napisana – zarówno na poziomie kodu, który ją buduje, jak i treści, która się na niej znajduje – prawdopodobnie nigdy nie dotrze na szczyt. Optymalizując stronę musisz zatem uporządkować trzy kwestie:

  • Kod strony – to jest ta część, która powoduje, że specjalne algorytmy wyszukiwarek internetowych, zwane robotami, nie tylko w ogóle zauważają Twoje WWW (tak, tak – może ono w ogóle nie być przez nie dostrzeżone i zapisane w bazie stron, czyli zaindkesowane), ale też stwierdzają: „to jest przejrzysta, wygodna w nawigacji strona, możemy pokazać ją użytkownikowi”. Optymalizacja kodu wymaga odpowiednich znaczników i nie jest wcale taka skomplikowana, jeśli wie się czego szukać. Ale to jest temat rzeka, w tym artykule rozpisywać się nie będę.

  • Treść – w ostatnim czasie roboty zrobiły się mądre i sprytne. Analizują treść strony i jeśli uznają, że nie jest ona wystarczająco dobra (jasna, przejrzysta, zawierająca ważne informacje i konkretne zagadnienia), nie dadzą jej dużych szans na sukces. Dlatego sklep internetowy, który każdy element opisuje jako na przykład „produkt 54260” będzie miał dużo mniejsze szanse na dopasowanie się do konkretnego zapytania użytkownika niż ten, który ten sam produkt opisze jako „zielona szczotka do WC Pieszczoszek”. Im dokładniej skonstruowana treść, tym lepiej.

  • Frazy kluczowe – czyli to, o co się rozchodzi. Zarówno w kodzie jak i w treści (zwłaszcza w treści!) powinny znajdować się konkretne frazy, które mógłby wyszukać potencjalny odwiedzający. Ich dobór zależy od tego, kim ma być nasz klient, co możemy mu zaoferować, co jest aktualnie popularne i jeszcze wielu czynników, a znalezienie odpowiednich słów kluczowych może być bardzo trudne, zwłaszcza jeśli nie zna się na temacie.

Budowanie linków

Kiedy już strona jest gotowa do pozycjonowania, można przystąpić do tej bardziej mozolnej części – budowania bazy linków. Roboty wyszukiwarek bardzo mocno oceniają daną witrynę na podstawie tego, jak wiele innych stron udostępnia do niej odsyłacze. Jest to taka waluta Internetu, która stwierdza, że jeśli wiele stron poleca swoim użytkownikom odwiedzenie witryny, jest ona prawdopodobnie wartościowa, ciekawa, pomocna czy cokolwiek. Najgorsze jest to, że to też trzeba robić odpowiednio. Trzeba umieszczać linki na odpowiednich stronach, w odpowiedniej ilości i na odpowiedniej przestrzeni czasu. Czasochłonne, nudne i męczące zajęcie – ale jakie opłacalne!

 Inne rzeczy

Do powyższych dochodzi jeszcze wiele innych czynników: aktywność w social media, treści na innych stronach opowiadające o Twojej witrynie, historia Twojego WWW, ilość podstron, a nawet dane demograficzne osób, które będą Cię wyszukiwać. Wszystko to jest do ogarnięcia, ale niestety zajmuje cenny czas. Co ważniejsze, wyszukiwarki cały czas zmieniają algorytmy oceniające wartość stron, co sprawia, że trzeba stale być na bieżąco – jeśli coś pójdzie nie tak, możesz w przeciągu kilku dni spaść ze swojego piedestału pierwszego miejsca na czterdziestą pozycję lub – w ekstremalnych przypadkach – zostać oznaczony jako strona nieodpowiednie WWW. Na Twój adres nałożony zostaje filtr, który albo sztucznie obniża wartość Twojej strony, albo całkowicie usuwa ją z wyników!

 Legalnie vs. Nielegalnie

Istnieją różne sposoby pozycjonowania strony. Można robić wszystko poprawnie, spokojnie i z myślą o przyszłych zmianach (bo może zdarzyć się tak, że jeden algorytm posypie całą strategię), co nazywa się White Hat SEO. Jest to niestety powolna metoda – za to efektywna. Istnieją też sposoby łatwe, szybkie i z pozoru skuteczne, niestety bazujące na oszukiwaniu wyszukiwarek i, często, samych użytkowników. Nazywa się je Black Hat SEO i każdy szanujący się pozycjoner pluje na ich wspomnienie. Mogą narobić ogromnych szkód i niemal nigdy się nie opłacają!

Działaj!

Jest cała rzesza ludzi, którzy nie wierzą w możliwości pozycjonowania. Cóż, tracą. SEO to zdolność przewidywania, kalkulacji możliwości i połączenie socjologii, psychologii i matematyki. Ma wielką moc, jeśli wie się, jak je wykorzystać. Jedno jest pewne: SEO daje wymierne efekty i jest jedną z najbardziej skutecznych metod pozyskania ruchu na stronie, a co za tym idzie – potencjalnych zysków. Chcesz przegapić taką szansę?

Dodaj komentarz