Jak napisać CV – trochę podstaw

Napisanie CV, które nie tylko będzie merytorycznie poprawne, ale też przykuje uwagę potencjalnego pracodawcy nie jest takie łatwe, jak się wydaje. W swoim życiu przejrzałam sporo Curriculum Vitae i mogę spokojnie powiedzieć, że coś na ten temat wiem. Dlatego podzielę się z Tobą kilkoma poradami, które mogą okazać się przydatne.

 Kilka podstawowych informacji:

– W miarę możliwości nie przekraczaj jednej strony objętości. Jeśli nijak nie będziesz w stanie się na niej zmieścić, nie rozpaczaj. Dwie też oblecą. Więcej to już przegięcie.

– Każde CV, w przeciwieństwie do listu motywacyjnego, musi być pisane w formie bezosobowej. To znaczy, że w opisie stanowiska pracy zamiast „W ramach pracy na stanowisku tresera zajmowałem się tresowaniem surykatek i czyszczeniem klatek ”, napisz: „Stanowisko: treser. Zakres obowiązków: tresura surykatek, dbanie o czystość klatek”.

– Dostosowuj CV do wybranych ofert. Jeśli masz duże doświadczenie lub przebyłeś setki kursów, wybierz te, które mogą być najważniejsze dla pracodawcy, do którego aplikujesz. Może to być czasochłonne, ale się opłaci – często CV przeglądane są w pośpiechu i trzeba z nich wyciągnąć konkrety, które mogą ginąć w gąszczu informacji.

– Każda chronologiczna lista (np. doświadczenie zawodowe) powinna zaczynać się od najnowszych dat, a kończyć na najstarszych. Czyli u góry znajduje się aktualna praca lub ta, którą dopiero co zakończyłeś, a na dole najstarsza.

– Zamiast w formacie tekstowym, zapisz CV w PDF. Jest to bardziej profesjonalne rozwiązanie, a na dodatek szybciej się otwiera. W celu konwertowania Twojego .doc czy tam .odt na PDF polecam mały programik o nazwie Bullzip Printer – jest darmowy i prosty w obsłudze.

– Nazywaj plik ze swoim CV tak, żeby pracodawca od razu wiedział, z czym ma do czynienia. Najlepszy format to: „Imię Nazwisko CV” lub „CV Imię Nazwisko”.

 Co powinno znaleźć się w Twoim CV:

Dane osobowe: Imię i nazwisko, adres zamieszkania (nie zameldowania, pracodawca chce wiedzieć czy masz daleko do pracy a nie co masz wpisane na dowodzie) , numer kontaktowy i adres email. Jeśli masz ładne, profesjonalnie wyglądające zdjęcie, możesz je wstawić, ale unikaj sweet foci i tych zdjęć, na których wyglądasz jak pasztet. Najczęściej nie jest już wymagane podawanie stanu cywilnego. Dobrze jest podać informację na jakie stanowisko się aplikuje.

Informacje na temat edukacji. Jeśli ukończyłeś szkołę wyższą, nie podawaj informacji dotyczących szkoły średniej ani żadnych poprzednich.

Twoje doświadczenie zawodowe składające się z okresu zatrudnienia, nazwy firmy, stanowiska i, opcjonalnie (zalecane), zakresu obowiązków

Staże i praktyki

Certyfikaty i przebyte szkolenia

Znane języki – stopień zaawansowania osobno w mowie i w piśmie. Certyfikaty językowe powinny znaleźć się w „przebytych szkoleniach i certyfikatach”

Umiejętności i mocne strony – zarówno umiejętności praktyczne, jak „obsługa pakietu MS Office”, jak i miękkie, czyli „pogodne usposobienie” i „ukierunkowanie na cel”

Zainteresowania – Twoje prawdziwe zainteresowanie, bez sztampowych ogólników jak „polityka”, czy „religie świata”. Często pracodawcy wybierają kandydatów, których zainteresowania przyciągnęły ich uwagę lub są podobne do ich własnych.

– Musisz w swoim CV zawrzeć klauzulę:

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesu rekrutacji (zgodnie z Ustawą z dnia 29.08.1997 roku o Ochronie Danych Osobowych; tekst jednolity: Dz. U. z 2002r. Nr 101, poz. 926 ze zm.).

Do wersji anglojęzycznej (dla firm międzynarodowych działających na terytorium Polski) brzmi ona:

I hereby give consent for my personal data to be processed for the purposes of recruitment, in accordance with the Personal Data Protection Act dated 29.08.1997 (uniform text: Journal of Laws of the Republic of Poland 2002 No 101, item 926 with further amendments)

Bez tego elementu potencjalny pracodawca nie może w ogóle wykorzystać Twojego CV, więc lepiej pamiętaj, żeby znalazł się u dołu strony, najlepiej w stopce.

 Układ

– Nie pisz u góry „Curriculum Vitae”. Wszyscy wiedzą, z czym mają do czynienia, a taki nagłówek to trochę buractwo.

– Dane osobowe powinny być wyróżnione względem reszty tekstu. Imię i nazwisko powinno być dobrze widoczne, żeby pracodawca od razu je zauważył.

– Utarło się, że kolejnym elementem jest edukacja, jednak ostatnimi czasy panuje trend pokazywania w pierwszej kolejności doświadczenia zawodowego, które jest dla pracodawcy ważniejsze. Dopiero potem wrzuć edukację i dalej całą resztę, z zainteresowaniami na końcu. Oczywiście, jest to rozwiązanie opcjonalne i jeśli czujesz, że edukacja powinna być pierwsza lub ładniej prezentuje się na początku, idź za głosem serca ;)

– Jeśli któregoś elementu masz mało, na przykład tylko jeden znany język lub dwa przebyte kursy, możesz umieścić je w dziale „Umiejętności i mocne strony”. Możesz go wtedy nazwać „Informacje dodatkowe”.

– Dbaj o to, żeby wszystko było ładnie wyrównane, nazwy miejsc pracy i placówek edukacyjnych dobrze zaznaczone, a daty przesunięte względem reszty tekstu (jakby były w osobnej kolumnie, po lewej stronie wyliczanych rzeczy).

To tyle informacji podstawowych. W kolejnej części zajmiemy się kwestiami estetycznego wyglądu i formatowania.

Latest Comments

  1. kzmarch Sierpień 15, 2013

Dodaj komentarz